
Des dels seus crèdits inicials ‘Animales nocturnos’ mostra un dels seus trets principals: ens trobem davant d’una pel·lícula incòmoda, no apta per a tots els públics. El guió, realment sòrdid, està dividit en tres capítols totalment diferenciats però alhora comunicats.
El primer és l’estat actual de la seva protagonista, un Amy Adams convincent com sempre (que arrodoneix un gran any després de la brillant La llegada). Aquest capítol és el més estrany. Tot el que l’envolta, inclosa la seva relació amb l’inexpressiu Armie Hammer, és fals i superficial: la protagonista ha acabat convertint-se en allò que odiava. Tot i ser el més fluix, les transicions amb els fets de la novel·la del títol estan realment aconseguides i té un inesperat i efectiu puntual cop d’efecte.
La seva buida existència es veu colpejada per la novel·la que dóna títol al film. Aquest capítol, clarament un western, perd la seva força per la recreació en les escenes clau: allargades en excés restant-los intensitat tot i que resulta previsible el seu desenllaç. Aquí brilla especialment Aaron Taylor-Johnson (en la millor interpretació de la seva carrera) construïnt un personatge realment desagradable. Al seu costat hi trobem un sòlid Michael Shannon i un fluix, i en algun moment sobreactuat, Jack Gyllenhaal.
La lectura d’aquesta novel·la ens porta a l’origen de la relació de l’escriptor i la lectora. Aquest capítol és el més interessant i el més desaprofitat, només narrat en petits flashbacks (brillant la conversa mare-filla) insuficients per aprofundir en com i per què va acabar la història: les seves breus pinzellades reclamen més minuts metratge.
En definitiva ens trobem davant d’una proposta fallida, no indicada pel gran públic. Tot i que aconsegueix crea una pertorbadora atmosfera, perfectament envoltada per una encertada banda sonora, té masses mancances: falta interés al present, falta concreció a la novel·la i falta metratge al passat. El seu final obert, a més, fa encara més paleses aquestes mancances, provocant una mescla de desconcert i decepció.