• Skip to primary navigation
  • Skip to main content
  • Skip to footer
  • Crítiques
  • Actualitat
  • Estrenes
  • Monogràfics
  • Palmarès

Butaca Reservada logo

menu icon
go to homepage
search icon
Homepage link
  • Crítiques
  • Actualitat
  • Estrenes
  • Monogràfics
  • Palmarès
    • Facebook
    • Instagram
    • Twitter
  • ×

    18/10/2021

    El buen patrón

    el buen patron

    ‘El buen patrón’ és la proposta escollida per l’Acadèmia del Cinema Espanyol per aspirar a l’oscar a millor pel·lícula de parla no anglesa en la propera edició, però ho té francament difícil ja per figurar en el quintet finalista; només la presència de l’assentat a Hollywood Javier Bardem pot donar-li l’empeta que necessita.

    Com és habitual en la filmografia de Fernando León de Aranoa, el seu guió és brillant; capaç d’equilibrar les diferents subtrames que protagonitza el personatge del títol, una espècies de ‘padrino’ dins la seva empresa, a qui dóna vida un Javier Bardem magistral (igual que a, la ja llunyana, ‘Los lunes al sol’; el seu primer film a les ordres del director) en la seva millor interpretació en anys. Farcida de diàlegs excel·lents, la pel·lícula concentra en una setmana clau per a Julio Blanco, amo d’una fàbrica de bàscules, la ‘tempesta perfecta’ de contratemps en tots els aspectes: laborals; ja sigui externs, amb les protestes d’un extreballador acampat davant de la fàbrica (que ofereix els millors moments del film), com interns, el baix rendiment de la seva mà dreta com a conseqüència dels seus problemes personals (sòlid, com sempre, Manolo Solo); i personals, amb la demanda d’ajut per part d’un treballador de tota la vida o la seva relació (una tònica comú com indica el pròleg) amb una bècaria que no és qui sembla (radiant Almudena Amor). Gràcies a aquests diferents conflictes, el cineasta fa una radiografia social potent, tret sempre present en la seva filmografia, dels diferents personatges i els seus rols dins l’empresa i com el protagonista es capaç de resoldre’ls i fins i tot treure’n rèdit, com mostra l’epíleg final amb la visita de l’esperada comissió. Però a diferència dels seus treballadors anteriors, en aquesta ocasió hi afegeix més apunts còmics i aquest fet resta intensitat a la pel·lícula i al seu missatge, convertint-la en una obra menor si la comparem amb ‘Los lunes al sol’, ‘Princesas’ o ‘Amador’.

    En definitiva, ‘El buen patrón’ és una obra excel·lent però no la gran pel·lícula que podria ser. Una digna aspirant a l’oscar, molt superior a la sobrevalorada Madres paralelas però inferior a la injustament ignorada Mediterráneo.

    Previous Post: « Cuatro por cuatro
    Next Post: Fauces de la noche »

    Footer

    Col·laboradors

    Axion

    Segueix-nos:

    • 2k Followers

    Contacta amb nosaltres

    info@butacareservada.cat

    Copyright© 2023 · BUtaca Reservada