
El primer treball del cineasta Kornél Mundruczó lluny de la seva Hongria natal és un drama dur que ja atrapa l’espectador en el seu intens i llarg pròleg que desemboca en la tragèdia que marcarà el destí de la seva parella protagonista: una Vanessa Kirby brillant (merescut el premi a la millor actriu en la darrera edició del Festival de Venècia) i un Shia LaBeouf en una de les millors interpretacions de la seva carrera.
El gran encert de la proposta és el seu guió; amb un ritme lent i un tempo pausat, envoltat d’una preciosa i minimalista partitura, obra del gran Howard Shore, reflexa la incapacitat d’acceptació i superació de la tragèdia per part de Martha i Sean, com les diferents maneres de dur el dol acaben destruïnt una relació (en certs moments la pel·lícula recorda l’excel·lent Historia de un matrimonio), evocada inevitablement al fracàs. El procés de separació dels dos està perfectament narrat: del tàndem incondicional que se’ns presenta al principi assistim a la transformació que mes a mes (com ens indica una guia temporal que marca el punt en que es troba cada fase perquè ens fem una idea de la durada del procés) acaba per convertir-los en, ja no només en dos estranys, sino en dues persones que no poden arribar a conviure, amb l’afegit de les pressions familiars, especialment per part de la mare d’ella (una sòlida Ellen Burstyn que té una cara a cara amb la seva filla molt potent i que resulta el millor moment del metratge). L’actitud de Martha en el clímax final, el seu paper clau en el procès judicial i un epíleg totalment obert a diferents interpretacions per part de l’espectador, ofereixen, però, un focus d’esperança.
‘Fragmentos de una mujer’ és una proposta tan intensa com intimista, tan dura com veraç. En definitiva, una pel·lícula interessant no apta per a tots els públics però que farà les delícies dels seguidors del gènere dramàtic. Un film notable, força recomanable.