
Sis anys després de la seva notable òpera prima Errementari, el herrero y el diablo, en el seu nou film el cineasta Paul Urkijo Alijo torna a traslladar a la gran pantalla una llegenda basca, aquesta ambientada mil anys abans de l’anterior.
El cineasta aconsegueix superar les seves evidents mancances tècniques, s’ ha de destacar l’ acurada fotografia i la tradicional partitura, i ens ofereix una sòlida epopeia d’ aventures amb tocs de fantasia i mitologia molt entretinguda. El film ens mostra la història del senyor de la vall de Roncesvalles, des de la seva infantesa (en alguns passatges puntuals evoca la brillant ‘Braveheart’, la seva marxa i retorn) fins al seu retorn a casa ja adult. Aleshores haurà de reclamar i guanyar-se el seu títol en un context de diversitat religiosa que enfronta el cristianisme amb la veneració a criatures paganes pròpies de la zona com la deesa Mari, a qui haurà de visitar Eneko acompanyat per la misteriosa Irati (fluixos Eneko Sagardoy i Edurne Azkarate, com la resta del repartiment: l’ apartat artístic de la pel·lícula és un dels seus punts més febles). Durant la seva aventura apareixeran altres criatures fantàstiques com bruixes, làmies, el Basajaun o el cíclop propis de la zona (la mateixa Mari i el Basajaun eren també presents a la Trilogia del Baztán, formada per El guardián invisible, Legado en los huesos i Ofrenda a la tormenta, que transcorre en els mateixos paratges).
‘Irati’ és una molt sòlida proposta d’ aventures, farcida de tocs de fantasia, que proporciona una bona ració d’ entreteniment i desconnexió (fent oblidar fins i tot les seves limitacions) complint així amb el seu objectiu. Una pel·lícula força recomanable.