Ja hem deixat enrera el 2022, any de la tornada a la normalitat en el retorn del públic als cinemes. Tot i així, aquest retorn no ha estat tan massiu com s’ esperava i les xifres de taquilla no han arribat als nivell d’ abans de la pandèmia. Dos trets però es mantenen excatament igual: d’ una banda el divorci entre públic i crítica continua vigent, ja que en les 10 propostes amb més recaptació poques són les que han estat aplaudides per la crítica, i per una altra constatar que el cinema de superherois, Marvel principalment, continua sent el preferit del públic.
Les tres propostes més taquilleres, i les úniques que han superat la barrera dels mil milions, són tres seqüeles. Sorprenentment, la primera és la continuació de ‘Top Gun’, el càssic de 1986, en que Tom Cruise reprèn el paper del personatge del títol, aleshores pilot ara instructor, Maverick. S’ ha de destacar la valentia del propi Cruise, que, malgrat la tònica recentment instaurada, es va negar a l’ estrena híbrida (cinemes i plataformes) i es va mantenir ferm en la seva exhibició només en sales de cinema. El públic ha respost, i no només el públic: aquesta entranyable dosi de nostàlgia ha convençut també a la crítica i el film es postula com una de les protagonistes de la propera edició dels oscars. Un altre retorn, en aquest cas del cineasta James Cameron, que, 13 anys després d’ ‘Avatar’, la pel·lícula més taquillera de la història, torna a la direcció amb la seva seqüela, ‘Avatar, el sentido del agua’, que encara està en cartellera i, probablement, acabi superant a ‘Top Gun, Maverick’ i es converteixi en el film amb més recaptació de l’ any. La tercera és una altra seqüela, en aquest cas la tercera entrega de la saga ‘Jurassic World’, la trilogia reboot de ‘Jurassic Park’, que també s’ ha apuntat a la nostàlgia amb la unió dels protagonistes d’ ambdues trilogies.
Ha quedat constatat, un cop més, que el cinema de superherois està arreladíssim i és un valor segur. Les tres propostes d’ enguany de Marvel estan entre les més taquilleres: el segon film en solitari de Doctor Strange, ‘Doctor Strange en el multiverso de la locura’; la quarta entrega de Thor, ‘Thor: love & thunder’, amb la que el superheroi s’ ha convertit en el personatge del MCU amb la saga més llarga en solitari; i ‘Wakanda forever’, continuació de ‘Black Panther’, que es va haver de reescriure després de la mort de Chadwick Boseman. DC, en canvi, no té una legió de seguidors tan fidel i de les diferents propostes d’ enguany només el reboot ‘The Batman’, amb Robert Pattinson debutant com l’ heroi de Gotham City, apareix en les 10 pel·lícules amb més recaptació. El públic familiar continua funcionant, però s’ ha d’ assenyalar que, a diferència d’ altres anys, només una pel·lícula familiar d’ animació està entre les més taquilleres: ‘Minions, el origen de Gru’, quarta entrega de la franquícia (que fins i tot va donar lloc a un spin off, ‘Los Minions’) i que serveix de preqüela, ja que explica l’origen del personatge del títol.
Completen la llista dues propostes de producció xinesa, però hi apareixen perquè han triomfat al seu país d’ orgien gràcies a la seva enorme població. La seqüela de ‘La batalla del lago Chnagjin’, estrenada l’ any passat, i ‘Moon man’, una comèdia de ciència-ficció que només s’ ha projectat a Xina, i malgrat la seva popularitat no ha trobat distribució internacional.
Aquestes són les 10 pel·lícules amb més recaptació, a nivell global (expressada en milions de dòlars), del periode de l’1 de gener al 31 de desembre de 2022:
1. Top Gun, Maverick de Joseph Kosinki – 1.488 milions
2. ‘Avatar, el sentido del agua’ de James Cameron – 1.100 milions (encara està en cartellera)
3. Jurassic World, Dominion de Colin Trevorrow – 1.001 milions
4. Doctor Strange en el multiverso de la locura de Sam Raimi – 955 milions
5. ‘Minions, el origen de Gru’ de Kyle Balda, Brad Ableson i Jonathan del Val – 939 milions
6. Wakanda forever de Ryan Coogler – 806 milions
7. The Batman de Matt Reeves – 770 milions
8. Thor, love & thunder de Taika Waititi – 760 milions
9. ‘La batalla del lago Changjin II’ de Chen Kaige, Dante Lam i Tsui Hark – 626 milions
10. ‘Moon man’ de Zhang Chiyu – 460 milions