Després de la temporada d’ estiu més fluixa dels darrers anys, comença la nova temporada en que es produïrà el degoteig de propostes que aspiren a protagonitzar la cursa de premis. A partir d’aquest mes d’ octubre s’incia el llarg recorregut de lliurament de premis que culminarà el 12 de març de 2023 amb la 95a edició dels Oscar: els premis de l’ Acadèmia de Hollywood.
L’ estrena més destacada del mes és ‘Amsterdam’, el nou treball escrit i dirigit pel cineasta David O. Russell. L’ acció se situa a la dècada dels 30′ i es basa en fets reals. Està protagonitzada per tres amics que es veuen immersos en una de les trames criminals més famoses de la història dels EEUU. El trio principal està interpretat per, la darrerament omnipresent, Margot Robbie, John David Washington i Christian Bale, en el que suposa el seu tercer treball amb el director, després de ‘The fighter’ (2010) i La gran estafa americana (2013). El film compta amb un estoll de secundaris de luxe format per Alessandro Nivola, Anya Taylor-Joy, Andrea Riseborough, Chris Rock, Michael Shannon, Mike Meyers, Taylor Swift, Rami Malek, Timothy Olyphant, Zoe Saldana i Robert De Niro (que repeteix amb David O. Russell després d’ ‘El lado bueno de las cosas’ al 2012 i Joy al 2015).
També made in Hollywood arriben altres propostes de gèneres ben diferents. ‘Halloween, el final’ completa la trilogia dirigida per David Gordon Green que funciona com a seqüela directa del clàssic de terror ‘La noche de Halloween’, dirigit per John Carpenter l’ any 1978. L’ acció se situa quatre anys després de l’ entrega anterior, Halloween kills, i mostra l’ enfrontament definitiu entre Laurie (de nou Jamie Lee Curtis, que ha tornat a la franquícia amb aquesta trilogia) i el malvat Michael Myers. Gina Prince-Bythewood dirigeix l’ epopeia ‘La mujer rey’, situada a Àfrica; al regne de Dahomey, un dels més importants dels segles XVIII i XIX. El guió se centra en una unitat militar íntegrament femenina que comanda la general Nanisca (Viola Davis). La familiar ‘Lilo, mi amigo el cocodrilo’ trasllada a la gran pantalla el llibre infantil homònim de l’autor Bernard Waber que mostra com el cocodril del títol es desenvolupa com un habitant més de la ciutat de New York. Tom George dirigeix el thriller ‘Mira cómo corren’, que narra com durant el trasllat a la gran pantalla d’ una popular obra teatral es produeixen diversos assassinats. L’ estoll de protagonistes està format per Saoirse Ronan, Adrien Brody, Sam Rockwell i David Oyelowo. També arriba la nova proposta de superherois de l’univers DC: el debut a la gran pantalla de ‘Black Adam’, dirigit per Jaume Collet-Serra, que també implica el debut en el gènere del seu protagonista, Dwayne Jonhson. L’ acció arrenca 5.000 anys enrere quan al personatge del títol se li otorguen els poders dels déus però immediatament es empresonat en una tomba. Ja en l’ actualitat el personatge es alliberat desfermant el caos.
De producció espanyola tenim algunes propostes que s’han presentat en la recent edició del Festival de San Sebastián. ‘En los márgenes’ suposa el debut en la direcció de l’actor Juan Diego Botto, també coautor del guió junt a Olga Rodríguez. Després de participar com a actor a Hollywood a El Escuadrón Suicida, ara torna al cinema espanyol amb aquest thriller. L’acció transcorre durant unes escasses vint-i-quatre hores i narra com diverses situacions límit a nivell econòmic marquen la vida de tres persones, les històries dels quals acaben entrellaçant-se. Per a la seva òpera prima Botto ha comptat amb dos intèrprets amb els que ja havia treballat anteriorment davant de la càmara: Penélope Cruz (amb qui va protagonitzar ‘La Celestina’ l’any 1996) i Luis Tosar (amb qui va coincidir a ‘Trece campanadas’ al 2003), que repeteixen junts 9 anys després de Ma ma. Completen el repartiment Aixa Villagrán, Adelfa Calvo, Font García i Nur Levi, que també va coincidir amb l’actor/director al 2015 a Hablar. Oriol Paulo dirigeix ‘Los renglones torcidos de Dios’, adaptació cinematogràfica de la popular novel·la homònima de l’ escriptor Torcuato Luca de Tena. La història mostra com una investigadora privada, Alice (Bárbara Lennie), es fa passar per una pacient i es ingressada en un psiquiàtric amb l’ objectiu d’ investigar la mort d’ un pacient en circunstàncies estranyes. El festival també ha acollit la presentació del darrer treball de Jaime Rosales, també coautor del guió junt amb Bárbara Díez, ‘Girasoles silvestres’. Anna Castillo dóna vida a Julia, una jove de 22 anys i mare de dos fills, que comença una relació amb Óscar (Oriol Pla), un home força conflictiu.
També aquest mes arriben la proposta ‘Unicorno Wars’, segon film d’ animació del cineasta Alberto Vázquez, 7 anys després de ‘Psiconautas, los niños olvidados’. ‘El cuarto pasajero’ és el nou treball del cineasta Álex de la Iglesia, canviant radicalment de registre respecte al seu film anterior: la terrorífica Veneciafrenia. El guió transcorre dins d’ un cotxe que comparteixen quatre, suposadament desconeguts, a través d’ una app. El quartet està interpretat per Alberto San Juan i Blanca Suárez (en el seu tercer film a les ordres del cineasta, després de Mi gran noche, al 2015, i El bar, al 2017), que repeteixen consecutivament després de la recent El test, Ernesto Alterio (que repeteix amb el director 7 anys després de Perfectos desconocidos) i Rubén Cortada. Presentada en la darrera edició del Festival de Sundance, ‘Cerdita’ és la transformació en pel·lícula del curtmetratge homònim escrit i dirigit per Carlota Martínez Pereda l’ any 2018. La mateixa cineasta dirigeix el film en que torna a comptar amb la protagonista del curt, Laura Galán, que dóna vida a Sara, una noia que pateix bullying. La seva situació canvia quan un desconegut arriba al seu petit poble i segresta les noies que la molesten.