
11 anys després de la brillant ‘Gran Torino’ (amb l’excepció de ‘Golpe de efecto’ al 2012) el veterà Clint Eastwood torna a situar-se davant de la càmara en, aquest sembla que sí, el seu comiat definitiu de la interpretació. Malauradament, veient el resultat, aquest retorn era totalment innecessari. L’actor repeteix un rol que li hem vist en masses ocasions i que no aporta res de nou; un home en la seva etapa crepuscular, solitari, desarrelat i amb greus problemes familiars.
L’Eastwood cineasta recupera el pols darrera de la càmara. Després del seu anterior film 15:17 tren a París un dels pitjors títols de la seva excel·lent filmografia ens torna a oferir una proposta sòlida però el seu handicap és que resulta anacrònica; és una pel·lícula que sembla rodada a la dècada dels 80′ i ara, en ple segle XXI, està totalment desfassada; ja sigui pels seus tocs racistes o bé per la seu del càrtel, amb un arquetípic Andy Garcia. Només les seqüències familiars (els millors moments del metratge) i la curiosa evolució de la relació amb els encarregats del taller on es fan els carregaments ofereixen cert interés, la resta és massa inconsistent (el seu debut en la nova feina) com repetitiva (masses rutes realitzades pel protagonista). Tampoc l’altra banda, amb els agents de la DEA intentant aturar el càrtel mostra massa interés: tant Cooper (lluny de la intensitat d’ El francotirador del mateix director) com Peña (present a la mítica ‘Million dollar baby’ d’Eastwood) i el seu cap Laurence Fishburne (que també repeteix amb el cineasta, 16 anys després de ‘Mystic River’) són uns personatges totalment plans i malgrat l’interessant cara a cara Eastwood/Cooper, aquest no deixa de ser típic, tòpic i 100% de manual.
En definitiva, ‘Mula’ és un proposta menor dins la filmografia del mestre; del qual seguim esperant la seva gran obra que serveixi de comiat per una trajectòria darrera de la càmara pràcticament impecable. Tot i així, Eastwood s’ha guanyat el seu respecte i prestigi com a director, veure un film seu mai implica perdre el temps.